pl / en

Innowacja „Z Ozobotem realizujemy zabawy, by w programowaniu nabrać wprawy”

Zajęcie 1 - Ozobot - jak to działa? - 24.10.2022

Na zajęciu wprowadzającym zapoznaliśmy się z urządzeniem – Ozobotem, zbadaliśmy, jak działa i w jaki sposób czyta kody, jakie kody można zastosować, aby robot wykonał „sztuczki”.

Postawiliśmy również pierwsze kroki w konstruowaniu ścieżki dla Ozobota z zastosowaniem kodów „Start”, „Koniec”, „Jedź wolno”, „Pauza”, „Turbo” i skręty.

 

Zaj. 2 - Ozobot w krainie jesieni - 25.10.2022

Na drugim zajęciu dzieci pracowały w zespołach i ich zadaniem było przygotowanie trasy jesiennego spaceru dla robota zgodnie z instrukcją przygotowaną nauczyciela. Ozobot miał wykonać konkretne polecenia przy wskazanych jesiennych skarbach.

Brawa dla dzieci, bo bez problemu poradziły sobie z tym zadaniem!!!

Zaj. 3 - Ozobot poznaje polską flagę narodową - 7.11.2022

W tym tygodniu utrwalamy wiadomości nt. naszej Ojczyzny, m.in. symbole narodowe. Pszczółki zostały zaproszone do przygotowania polskiej flagi, którą chciały zaprezentować Ozobotom. Zadaniem dzieci było pokolorowanie flagi oraz uzupełnienie konturu – ścieżki dla Ozobota – odpowiednimi kodami. Zwrócono uwagę, że kody należy uzupełnić starannie, zgodnie z kierunkiem poruszania się robotów.

Brawa dla dzieci! Większość flag była czytelna i prawidłowo zakodowana!

 

 

Zaj. 4 - Ozobot uczy się zdrowego stylu życia - 28.11.2022

Dziś rozpoczęliśmy temat kompleksowy „Nasze ciało”. W związku z tym postanowiliśmy nauczyć Ozoboty, co to znaczy „prowadzić zdrowy tryb życia”.

Przy tej okazji dzieci utrwalały stosowanie kodów „skręć w lewo”, „skręć w prawo”, „jedź prosto”.

 

 

Zaj. 5 - Ozobot zwiedza zimową krainę 21.12.2022

Podczas zajęcia dzieci musiały stworzyć „makietę” zimowej krainy, do której mogły wykorzystać ozdoby zimowe i świąteczne zgromadzone w sali. Następnie powtórzyły znane kody do sterowania robotem i przystąpiły do konstruowania trasy zwiedzania krainy. Ozobot zapewne był zachwycony zimowo – świątecznym klimatem naszej wioski 🙂

 

Zaj. 6 - Ozobot w krainie pór roku 2.01.2023

Na dzisiejszym zajęciu zadaniem dzieci było zabranie Ozobota do krainy pór roku i zapoznanie go z cyklem następowania pór po sobie. W zespołach dzieci zbudowały atrybuty wylosowanej pory roku, umieściły je na planszy w odpowiedniej kolejności i zakodowały ścieżkę zgodnie z instrukcją.

Na koniec zabawy szukaliśmy odpowiedzi, dlaczego na planszy i trasie Ozobota nie znalazły się komendy „start” i „koniec”. Podczas burzy mózgów udało nam się rozwiązać problem – pory roku następują po sobie bez przerwy, cykl się zamyka, nie ma „pauzy”. Brawa dla małych odkrywców!!!

 

 

 

Zaj. 7 - Ozobot zbiera koła do flagi olimpijskiej 24.01.2023

Dzieci poznały krótką historię flagi olimpijskiej oraz pochodzenie i symbolikę kolorów poszczególnych kół na fladze.

Następnie zadaniem dzieci było zbudowanie i zaprogramowanie ścieżki dla robota w taki sposób, aby:

  • przejechał przez kontynenty w określonej na fladze kolejności i zebrał koła potrzebne do wyklejenia flagi olimpijskiej;
  • na każdym kontynencie zatrzymał się na 3 sekundy lub przejechał przez kontynent w wolnym tempie;
  • został użyty klocek „start” i „pauza”.

 

 

Zaj. 8 - Ozobot bada Układ Słoneczny 20.02.2023

Dzieci znają już planety składające się na Układ Słoneczny. Wiedzą, że centrum naszego układu stanowi Słońce. Ale jak to się dzieje, że na Ziemi mamy dzień i noc, skoro Słońce świeci bezustannie?

Zbadaliśmy to zjawisko przy pomocy globusa i latarki. Następnym zadaniem było zakodowanie ścieżki dla robota, którego zamieniliśmy w naszą planetę – Ziemię tak, aby krążyła wokół Słońca. Pojawiły się pytania „Gdzie umieścić start i stop?”, jednak dzieci same znalazły odpowiedź, że nie możemy ich użyć, ponieważ Ziemia krąży wokół Słońca cały czas.

Zaj. 9 - Ozobot sadzi wiosenne kwiaty 21.03.2023

Na zajęciu dzieci utrwaliły, na czym polega praca ogrodnika oraz  jakim sprzętem się posługuje. Zadaniem dzieci było umieszczenie na planszy elementów niezbędnych do zasadzenia kwiatów oraz zakodowanie trasy w taki sposób, aby przy każdym elemencie robot wykonał jakąś (wybraną przez dzieci) sztuczkę. Dzieci miały prawo wyboru, z której strony planszy umieścić ‚start’ – istotne było, aby zachowały właściwy kierunek umieszczania kodów – komend.

 

Zaj. 10 - Ozobot segreguje odpady 14.04.2023

Na dzisiejszych zajęciach wykorzystaliśmy atrakcyjność małego bystrego robota do utrwalania wiadomości z zakresu segregowania odpadów. Zadaniem dzieci było zakodowanie ścieżki dla robota w taki sposób, aby śmieci trafiły do odpowiednich pojemników.

Dzieciaki poradziły sobie świetnie!

 

 

Skip to content